مقدمه‎ ای بر کسب و کار اینترنتی

مقدمه‎ ای بر کسب و کار اینترنتی

در دنیای امروز بین متخصصان امر این اتفاق نظر وجود دارد که دسترسی به تکنولوژی‌های جدید، مخصوصا اینترنت، گرایش به تغییر روابط بازیگران دنیای حرفه‎ای دارند. به خصوص رابطه بین کسب و کار و مشتری؛ عملکرد درونی کسب و کار از جمله روابط کسب و کار-کارمند؛ و رابطه کسب و کار با فروشنده و شرکای مختلفش.

بنابراین لغت “کسب و کار اینترنتی” یا “e-Business” به معنی ادغام ابزارها درون شرکت بر پایه تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (که عموما به عنوان نرم‎افزار کسب و کار شناخته می‎شوند) برای بهبود و ارتقای عملکرد این ابزارها با هدف ایجاد ارزش برای کسب و کار، مشتریان کسب و کار و شرکای آن است.

کسب و کار اینترنتی نه تنها لازمه شرکت‎های مجازی (که هم فروش آنلاین و هم فروش آفلاین دارند و تمام فعالیت‎هایشان بر اساس نت است) است، بلکه برای کسب و کارها و شرکت‎های سنتی هم مفید است.

کلمه ایکامرس ( یا در اصطلاح تجارت الکترونیک)، که معمولا با کلمه عام‎تر کسب و کار اینترنتی اشتباه گرفته می‌شود، در واقع فقط در یک جنبه با کسب و کار اینترنتی مشترک است، برای مثال کاربرد پشتیبانی الکترونیک برای روابط تجاری بین یک شرکت و افراد.

هدف از این مقاله معرفی زمینه‎های مختلف تکنولوژی (در واقعیت، حالت‎های سازمانی مبتنی بر فناوری‎های اطلاعات و ارتباطات) و کلمات اختصاری مرتبط با آنهاست.

خلق ارزش

هدف از هر پروژه کسب و کار اینترنتی ایجاد ارزش است. ارزش از راه‌های متفاوتی می‌تواند ایجاد شود.

 

یکی از راه‌های ایجاد سود برای شرکت افزایش سودهای حاشیه‎ای است. برای مثال از طریق کاهش هزینه‌های تولید یا افزایش سود. کسب و کار اینترنتی دستیابی به این سود را از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر می‌کند. از جمله: قرارگیری در بازارهای جدید، افزایش کیفیت کالا یا خدمات، جستجوی مشتری‌های جدید، افزایش وفاداری مشتریان، افزایش کارایی عملکردهای درونی.

راه دیگر افزایش انگیزه کارکنان است. انتقال از فعالیت سنتی به کسب و کار اینترنتی، باعث ایجاد انگیزه در شرکا می‌شود. تا حدی که استراتژی کلی برای کارمندان ملموس‎تر است و به یک فرهنگ مشترک سود می‎رساند. روش عملکردی بر این دلالت دارد که بازیگران قبول مسئولیت می‎کنند و کار تیمی به نفع بهبود مهارت‎های شرکا خواهد بود.

روش دیگر در نتیجه رضایت مشتری حاصل می‎شود. در حقیقت، کسب و کار اینترنتی از این موارد حمایت می‌کند: کاهش قیمت در رابطه با افزایش بهره‌وری، ارتقای ظرفیت گوش دادن به مشتری؛ محصولات و خدمات مناسب برای نیاز مشتری؛ و عملکردی که برای کاربر شفاف باشد.       

راه دیگر حاصل روابط ویژه و ممتاز با شرکاست. ایجاد کانال‎های ارتباطی با تامین‌کنندگان، اجازه آشنایی بیشتر با همدیگر و افزایش پاسخگویی، و همچنین به اشتراک‌گذاری منابعی که برای هر دو طرف سودآور است را می‎دهد.

بنابراین یک کسب و کار اینترنتی فقط زمانی قابل استفاده است که نه تنها به شرکت، بلکه به کارکنان، مشتری‌ها و شرکا هم ارزشی اضافه کند.

Time to Market

Time To Market زمان لازم برای ورود کالا به بازار، از لحظه‌ای است که ایده کالا مطرح می‎شود. همانطور که تکنولوژی‎های جدید برای فرمولیزه کردن ایده‎ها بسیار مفید و جذاب هستند، در عین حال Time to Market به دلیل جریان سریع اطلاعات و رقابت بسیار ضروری است و باید در نظر گرفته شود.

 

کاهش هزینه‌ها و ROI (نرخ بازگشت سرمایه)

استفاده از تکنولوژی‎های جدید در عملکرد یک شرکت در نهایت امکان کاهش هزینه‎ها را در سطوح متفاوت سازمان فراهم می‎کند.

با این وجود، پیاده‎سازی و اجرای چنین پروژه‎ای بسیار هزینه‎بر است و به تغییرات سازمانی منجر می‏شود که آنهم به تغییرات گسترده در طرز کار کارمندان پروژه می‎انجامد. بنابراین لازم است که نرخ بازگشت سرمایه هر پروژه، همچنین تفاوت بین سود مورد انتظار و سرمایه کلی موردنیاز، با احتساب هزینه نیروی انسانی تجهیز شده مشخص شود.

خصوصیات کسب و کار الکترونیکی

شرکتی که فعالیت تولید و پشتیبانی از کالا و خدمات شرکا را انجام می‌دهد، می‎تواند به عنوان یک موجود مستقل دیده شود. عملکرد یک شرکت را می‌توان تقریباً مطابق با مجموعه‎ای از توابع متقابل که معمولاً در سه دسته طبقه‌بندی می‎شوند، مدل‎سازی کرد: عملکردهای اجرایی، عملکردهای مدیریت و عملکردهای پشتیبانی. عملکردهای اجرایی هسته فعالیت‎های کسب و کار است و تولید کالا و خدمات را نمایش می‎دهد. این عملکرد به فعالیت‎های تولید، مدیریت سهام و عملکرد خرید مربوط می‎شود.

عملکردهای مدیریت شرکت همه عملکردهای استراتژیک را پوشش می‎دهد. همچنین مدیریت عمومی شرکت، عملکردهای مدیریت نیروی انسانی، همچنین عمکردهای مدیریت مالی و حساب را پوشش می‎دهد.

عملکردهای پشتیبانی، عملکردهای اجرایی را برای تضمین روند خوب شرکت پشتیبانی می‎کند. همچنین همه فعالیت‎های مربوط به فروش (در موارد خاص، این فعالیت‎ها قسمتی از کسب و کار اصلی هستند) و همینطور همه فعالیت‌هایی که بخشی از سازمان هستند، از قبیل مدیریت زیرساخت‎های تکنولوژیک (IT یا تکنولوژی اطلاعات) را گروه‎بندی می‎کند.

شرکت‎ها عموما با نوع رابطه‌های تجاری‌ای که دارند مشخص می‎شوند. بنابراین لغات تخصصی برای مشخص شدن کیفیت این نوع رابطه وجود دارند.

یکی از انواع کسب و کارهای اینترنتی، کسب و کار B_2_B است (رابطه کسب و کارها با هم، B2B) که به معنی رابطه تجاری بین کسب و کارها بر اساس استفاده از پشتیبانی عددی برای تبادل اطلاعات است.

نوع دیگر B_2_C است (رابطه کسب و کار با مصرف‎کننده، B2C) که به معنی رابطه بین یک شرکت و عموم مردم است. این کسب و کار تجارت الکترونیک نامیده می‎شود که تعریفش محدود به فروش نمی‎شود، اما نسبتا همه معاملات ممکن بین شرکت و مشتریانش را از تقاضا برای یک برآورد خدمات بعد از فروش، پوشش می‎دهد.

نوع دیگر B_2_A است (کسب و کار با پیمانکار، B2A) که به معنی رابطه بین شرکت و بخش عمومی است (برای مثال پیمانکار مالیاتی و …) مبتنی بر مکانیزم‌های معامله عددی (مخابرات ، فرمهای الکترونیکی و غیره).

به عنوان الحاقی به این مفهوم، کلمه B به E (رابطه کسب و کار با کارمند، B2E) برای ارجاع به رابطه بین شرکت و کارمندانش، به ویژه از طریق تهیه اشکال مختص به آنها برای مدیریت شغل، تعطیلات و یا رابطه آنها با کمیته شرکت به وجود آمده است.

خط مقدم دفتر/ پشت صحنه دفتر

این عبارت عموما برای توصیف قسمتی از شرکت (یا قسمتی از سیستم اطلاعات شرکت) استفاده می‌شود که به رابطه مستقیم با مشتری و مدیریت صحیح شرکت مرتبط است.

خط مقدم دفتر (که گاهی Front line  نامیده می‎شود) به قسمت جلویی شرکت که که برای مشتری قابل مشاهده است، اشاره دارد.

در عوض پشت صحنه به تمام قسمت‎های سیستم اطلاعات که کاربر نهایی به آن دسترسی ندارد، اشاره می‎کند. بنابراین، این اصطلاح، تمام فرایندهای داخلی شرکت (تولید، لجستیک، انبارداری، فروش، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و غیره) را شامل می‌شود.

معرفی مفاهیم متفاوت

اجرای یک پروژه کسب و کار اینترنتی مستلزم استقرار یک شبکه کسب و کار است که از طریق آن سرویس‎های ویژه کسب و کار در حالت مشتری_سرور و به وسیله یک رابط وب که می‎تواند با یک جستجوگر ساده مورد بررسی قرار بگیرد، قابل دسترس باشند.

با این وجود، یک پروژه کسب و کار اینترنتی فقط در صورتی قابل اجراست که همزمان با آن، سازماندهی جدیدی مبتنی بر تکنولوژی‎های به‎روز در شرکت مدنظر قرار بگیرد.

پسندیدن :
1 0
بازدید:
483
دسته بندی مقاله ها:
برندینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *