اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه استراتژی خود را توسعه دهیم؟

یک دهه پیش، عرصه اینفلوئنسر مارکتینگ فقط به افراد مشهور و چند وبلاگ نویس اختصاصی محدود بود. اکنون، به نظر می‌رسد که افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابند، بازار را اشباع می‌کنند و حتی درگیر تقلب می‌شوند.

استفاده از استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها دشوارتر از هر زمان دیگری است، اما ما در اینجا با یک راهنما برای درک همه چیز در اینجا هستیم. برای تعیین اینکه آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای شما مناسب است، نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم را بخوانید.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در یک سطح بنیادی، اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که از تأییدیه و نام بردن از محصولات توسط افراد تأثیرگذار استفاده می‌کند، اشخاصی که دارای دنبال کننده‌های خاص یا زیادی در شبکه‌های اجتماعی هستند و به عنوان متخصصان در حوزه خود دیده می‌شوند. اینفلوئنسر مارکتینگ به دلیل اعتماد بالایی که افراد تحت تأثیر اجتماعی با دنبال کنندگان آن‌ها ایجاد کرده‌اند ، کار می‌کند و توصیه‌های آن‌ها نوعی اثبات اجتماعی برای مشتریان بالقوه برند شما است.

 

ارزش اینفلوئنسر مارکتینگ

در حالی که اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام یک استراتژی شناخته شده است، شبکه‌های بسیاری وجود دارد که برای اینفلوئنسرها در حال رشد هستند. شبکه‌های دیگر مانند اسنپ چت، یوتیوب و تیک تاک دارای اینفلوئنسرهای خاص خود با نوع بیان و اشکال مختلف هستند.

آژانس بازاریابی اینفلوئنسر Mediakix در پایان سال ۲۰۱۸ از بازاریابان نظرسنجی کرد تا ببیند چه احساسی نسبت به اینفلوئنسرها دارند. نتیجه این تحقیق در تصویر زیر آمده است.

 

در نظرسنجی انجام شده، ۸۹٪ معتقد بودند که بازگشت سرمایه از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ با سایر کانال‌ها قابل مقایسه یا بهتر است. در همین نظرسنجی اشاره شد که ۶۵٪ از بازاریابان قصد دارند بودجه این نوع بازاریابی را برای سال ۲۰۱۹ افزایش دهند.

 

چگونه یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد کنیم؟

مانند هر تاکتیک بازاریابی، یک اینفلوئنسر مارکتیگ تأثیرگذار نیز نیازمند هدف گذاری و برنامه ریزی است. تنها با ارسال کالای رایگان به همه افرادی که آن را درخواست می‌کنند یا به دوستان و آشنایان خود، موفق نخواهید شد.

 

  • چگونه می‌توان اینفلوئنسر مورد نظر را پیدا کرد و به آن‌ها چه مبلغی باید پرداخت کرد؟

دقیقاً مانند هر استراتژی دیگری، تحقیق اولین قدم است. ابتدا شبکه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید. همیشه می‌توانید شبکه‌های دیگری انتخاب کنید، اما اگر تازه تحقیق خود را شروع کرده‌اید، با یک شبکه افراد شروع کنید. در حالت ایده‌آل، برند شما باید از قبل در این شبکه حضور داشته باشد یا به دنبال گسترش آن باشد. مشخصات افراد در هر شبکه متفاوت است.

وقتی شما قصد دارید یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کنید، صنعتی که در آن حضور دارید نیز دارای اهمیت است. برندهای زیبایی و مد در اینستاگرام و یوتیوب می‌درخشند. صنعت بازی‌های ویدیویی در Twitch مطرح‌ترند.

 

در مرحله تحقیق خود، به نوع اینفلوئنسر مورد نظر خود توجه کنید. آیا به دنبال افراد مشهور با پیروان گسترده هستید؟ یا میکرو اینفلوئنسرهایی که کمتر از ۲۰۰۰ دنبال کننده دارند؟ شاید چیزی در این بین، در محدوده ۵ تا ۱۰ هزار دنبال کننده بیشتر مورد نظرتان باشد. بر هر انچه تمرکز کنید، بودجه شما بر اساس آن تعیین می‌شود. هزینه خدمات آن‌ها نیز بسیار متفاوت است، بنابراین حتماً نرخ‌های متداول برای انواع اینفلوئنسرها را بررسی کنید. میکرو اینفلوئنسرها روی چند موضوع خاص تمرکز دارند و محصولات را نیز می‌پذیرند. برخی میکرو اینفلوئنسرها به طور مستقل کار می‌کنند در حالی که ممکن است برخی دیگر توسط یک آژانس یا شبکه نمایندگی شوند. در حالی که کار با اینفلوئنسرهای بزرگ‌تر و افراد مشهور نیاز به هزینه‌های بالاتر داشته باشد.

شما باید در مورد نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظارتان برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود فکر کنید: چگونه می‌توانید سهم پست‌های اینفلوئنسر را در اهداف کلی بازاریابی خود ارزیابی کنید؟ یک روش ممکن مقایسه انتظارات شما از اینفلوئنسرها با سایر روش‌هاست؛ بودجه کار یک شرکت تولید ویدیوی تبلیغاتی را در مقابل اینفلوئنسر بسنجید. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که قضاوت درباره ارزش اینفلوئنسر غیرقابل پیش بینی است، اما این نوع روش به شما یک نقطه مقایسه می‌دهد.

 

در سال ۲۰۱۷، مؤسسه اینفلوئنس نتایج تحقیقات خود را در مورد هزینه‌های اینفلوئنسر در اینستاگرام منتشر کرد که میانگین هزینه هر پست اینستاگرام را بررسی کردند و دریافتند:

  • متوسط قیمت کلی ۲۷۱ دلار برای هر پست
  • متوسط قیمت میکرواینفلوئنسرها با کمتر از ۱.۰۰۰ دنبال کننده ۸۳ دلار برای هر پست
  • متوسط قیمت برای اینفلوئنسرها با بیش از ۱۰۰.۰۰۰ دنبال کننده ۷۶۳ دلار برای هر پست

انجام تحقیق بسیار مهم است و در فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ چند بار به این نقطه باز می‌گردید.

 

  • استراتژی مدیریت و بودجه را تعیین کنید.

اکنون که ایده‌ای در مورد پرداخت هزینه‌های اینفلوئنسرها دارید، باید بودجه خود را تعیین کنید. توجه کنید برنامه ریزی، اجرا و بررسی استراتژی خود را به موقع انجام دهید. اجرای یک کمپین موفق اینفلوئنسر مارکتینگ، نیازمند نظارت دقیق و پیگیری است.

برخلاف یک استراتژی تبلیغاتی خودکار، اینفلوئنسرها انسان هستند و به طور همزمان ممکن است چندین شریک تجاری داشته باشند، بنابراین برخی ممکن است از تعهدات خود برای ارسال به موقع پست یا تگ درخواست شده یا دعوت به عمل شما عقب بمانند. برای پرورش این روابط باید وقت کافی داشته باشید تا بتوانید آن‌ها کنترل کرده و از طریق کسب تجربه درمورد اینکه چه عواملی مؤثر و مفید نیستند، رویکرد خود را اصلاح کنید.

برای برندهایی که نیازمند مجموعه از اینفلوئنسرها هستند، استخدام یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مسلط به اینفلوئنسر مارکتینگ که تحقیق و هماهنگی را برای شما انجام دهد، شرایط خوبی است.

 

  • درباره اهداف و پیام خود تصمیم بگیرید

دو دلیل متداول در استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، بالا بردن سطح آگاهی از برند و افزایش فروش است. با این حال، به جای تعیین این اهداف گسترده به عنوان دو هدف، بهتر است استراتژی خود را با توجه به نیازهای برند خود مشخص کنید. شاید شما می‌خواهید در یک جمعیت آماری جوان، مشتری خود را افزایش دهید؛ یا می‌خواهید با یک محصول جدید در یک گروه کاربری جدید، برند خود را گسترش دهید؛ یا می‌خواهید از روندها صرف نظر کنید و از اینفلوئنسرها استفاده کنید تا در مورد ارزش‌های کسب و کار خود صحبت کنید.

اینفلوئنسرها دسترسی شما به مخاطبان بسیاری را فراهم می‌کند. به جای اینکه شما به هزاران نفر پیام دهید و خود را معرفی کنید، اینفلوئنسر به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان هدفمندی که احتمالاً علاقه مند به محصول شما هستند با محتوای شما درگیر شوند.

پیام شما به اندازه هدف شما مهم است. در حالی که نمی‌خواهید خلاقیت و منحصر به فردی یک اینفلوئنسر را محدود کنید، نمی‌خواهید که آن‌ها در مورد موضوعی غیر مرتبط با کمپین شما صحبت کنند. در نتیجه، دقیقاً پیام کمپین خود را مشخص کنید و به آن پایبند باشید.

 

  • ارتباط با اینفلوئنسر

بازگشت به مرحله یک: تحقیق.

تحقیق کنید و بر اساس استراتژی تعیین شده برای برنامه دیجیتال مارکتینگتان، اینفلوئنسر مناسب پیدا کنید. در طول این تحقیق، موارد زیر را بخاطر داشته باشید:

  • آیا اینفلوئنسر مورد نظر قبلاً در مورد موارد مشابه سرویس شما پستی دارد؟ به عنوان مثال، اگر رستوران دارید و می‌خواهید منوی جدید خود را تبلیغ کنید، باید به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که به طور منظم در مورد غذاهایی که می‌خورند، پست می‌گذارند.
  • آیا آن‌ها به اندازه کافی با مخاطب خود تعامل دارند؟ در نظر داشته باشید که باید اینفلوئنسری را پیدا کنید که نرخ تعامل مخاطب معقولی داشته باشد.
  • آیا آن‌ها قبلاً با برندهای مشابه کار کرده‌اند؟ هرچه بیشتر بخواهید روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری کنید، باید بیشتر آن‌ها را بررسی کنید.

در مرحله بعدی، مشخص کنید که چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد. برای میکرواینفلوئنسرها، می‌توانید مستقیماً در یک پیام خصوصی در همان پلتفرم تماس بگیرید. اینفلوئنسرها با دنبال کنندگان بیشتر ممکن است اطلاعات تماس برای سؤالات کسب و کاری را در بیوگرافی خود ذکر کنند؛ همچنین ممکن است وب سایتی را برای مشارکت تجاری در نظر گرفته باشند.

 

  • استراتژی خود را مرور و اصلاح کنید

حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال انجام است، شما باید تاریخ مشخصی داشته باشید که میزان پیشرفت آن را بسنجید.

در نظر داشته باشید که همه کمپین‌ها موفقیت آمیز نیستند، با اینحال با هر کمپین نکاتی یاد خواهید گرفت.

پسندیدن :
1 0
بازدید:
745
دسته بندی مقاله ها:
دیجیتال مارگتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *