استفاده از “فن بیان در مارکتینگ” برای تولید محتوای قانع‌کننده

استفاده از “فن بیان در مارکتینگ” برای تولید محتوای قانع‌کننده

   در بحث از مارکتینگ وقتی نوبت فن بیان می‎شود، حتی قبل از اینکه شروع کنید، مضطرب می‌شوید. ایده فن بیان اکثر افراد را به یاد دوران دبیرستان یا دانشگاه و واحد ادبیات می‎اندازد. تمرکز فن بیان روی این است که چطور برای دستکاری افکار دیگران به نفع خودتان در ارتباط با دیگران، طرف قانع‌کننده باشید.

فن بیان در مارکتینگ

تمرکز فن بیان روی این است که چطور در ارتباط با دیگران، طرف قانع‌کننده باشید.

 

 به کار گرفتن تفکر فن بیان در مارکتینگ، ممکن است مصرف ‎کنندگان را از تاکتیک‌های فن بیان بترساند. بله، فن بیان می‎تواند به عنوان ابزاری برای متقاعد کردن استفاده شود، اما به عنوان روشی برای ارتباط موثر اطلاعات با دیگران و همزمان نمایش شخصیت خودتان یا شرکتتان نیز استفاده می‌شود.

 

تاریخچه‎ مختصری از فن بیان

اولین بذر‎های فن بیان در روم و یونان باستان کاشته شد. در این کشورها سخنرانی ماهرانه یک معیار استعاری برای سنجش میزان دانش و ایده سخنران بود. هرچه سخنران ماهرتر و قانع ‎کننده‎تر می‌بود، ایده‎اش معتبرتر بود و بنابراین توسط افراد بیشتری مورد قبول واقع می‎شد. سپس دانه‌ها ریشه دواندند و شاخه گستراندند و قانع کردن فقط یکی از شاخه‎ های مفهوم فن بیان شد.

فن بیان در مارکتینگ

اولین بذر‎های فن بیان در روم و یونان باستان کاشته شد.

 

 قبل از اینکه توضیح دهیم که چگونه از فن بیان در کانتکست مارکتینگ به نحو موثری استفاده کنیم، بهتر است به این سوال اصلی پاسخ دهیم که اصلا فن بیان در کانسپت مارکتینگ چه هست؟

 

فن بیان در مارکتینگ چیست؟

فن بیان در مارکتینگ فقط مفهوم ساده قانع کردن مصرف‌کننده نیست، در عوض روشی است که با آن زبان، طبیعت بشر و ارزش‎های خود یا شرکت را به منظور ارتباط موثرتر با مصرف‎کننده درک می‎کنیم و کاری می‎کنیم این زبان و طبیعت و ارزش‎ها به مصرف‌کننده هم منتقل شود.

 

مثال‌هایی از فن بیان در مارکتینگ:

-ایجاد حالات انسانی و قائل شدن شخصیت برای روابط خود از طریق بیان شفاف ارزش‎های خود یا شرکت.

-استفاده از منطق و شواهد برای اثبات ارزش برند.

-ارتباط با مصرف‎کننده با استفاده از المان‌های نویسندگی سبک‌دار و دوستانه.

-استفاده از جاذبه‎های تصویری برای نشان دادن تصویری صادق و همه‎جانبه از خود یا شرکت.

 

در این مقاله گریزی می‎زنیم به تکنیک‎های اساسی فن بیان که در تطابق با تکنیک‌های مارکتینگ می‌توانند بسیار مفید باشند. اگرچه به خصوص درباره سوشیال مدیا، هدف مقاله به تمام اشکال ارتباطات در مارکتینگ بسط می‌یابد.

 

چطور از فن بیان در مارکتینگ استفاده کنیم؟

طبق چیزی که در طول تاریخ در ما نهادینه شده، فن بیان فقط یک ارتباط یکطرفه است. به جای تقلیل دادن فن بیان به روشی برای قانع کردن دیگران برای پذیرش ایده‌ها و اطلاعات مشخص و کسب موافقت سرسری آنها، بازاریاب‌ها باید از فن بیان به عنوان روش تعاملی سیال برای همصدایی با هرکسی که می‎خواند یا می‌شنود، استفاده کنند.

فن بیان در مارکتینگ

فن بیان فقط یک ارتباط یکطرفه نیست.

از وضعیت موجود آگاهی و عادات فکری مخاطب به عنوان منبعی برای ارتباطات خود استفاده کنید، اما اطلاعات را برای یک مصرف‌کننده خاص تهیه نکنید.

 

درست همان زمانی که مخاطب بدون سوال و جواب و زحمت، چیزی را که می‎خواهد به دست می‎آورد، زمانی است که ترس از فن بیان شروع می‌شود. خودآگاه یا ناخودآگاه، مصرف‌کننده درباره مطلبی که با هدف دستکاری ذهنش نوشته شده هوشیار است. با استفاده از صداقت و ایجاد انگیزه حقیقی در مصرف‎کننده، او را به سمت پذیرش هدف نهایی‌تان هدایت کنید. زبان بدون حس انسانی در آن شبیه فرهنگی بدون آدم‌هاست. همیشه اهداف ارتباطی‌تان را با حس و حال انسانی بیان کنید.

چطور می‎توان با امید به متقاعد شدن مخاطب مطلبی نوشت بدون اینکه هدف متقاعد شدن مخاطب باشد؟

 

   چند ایده و تاکتیک ساده برای نوشتن مطلبی با فن بیان خوب و استایل و صمیمیت و تاثیر زیاد:

♦ فن بیان در مارکتینگ؛ کوتاه، مرتبط، عینی و دوستانه بنویسید.

   ممکن است شخصی بودن و در عین حال ملموس بودن متناقض به نظر برسد. اما امکانپذیر است. از طرفی ذهنی بودن ممکن است مثل متقاعدسازی حسی از ناراحتی ایجاد کند و بنابراین تصمیم بگیرید که محتاطانه رفتار کنید. در حالیکه کوتاه و مرتبط نوشتن بر پایه اطلاعات و حقایق، سبکی در نوشتن را می‎طلبد که مودبانه و دعوت‎کننده باشد. بهترین راه برای دادن شخصیت در مارکتینگ استفاده از سبک و استایل است.

 

♦ فن بیان در مارکتینگ؛ اطلاعات زیادی و راحت به مشتری ندهید.

   هر اندازه مقدار چیزی کم باشد، ارزشش بیشتر می‎شود. مشتری خود را بمباران اطلاعاتی نکنید. ابتدا او را بشناسید.

 پیش از شروع ارتباط مصرف‌کننده را بشناسید. در مورد او تحقیق کنید و متناسب با او مطلب بنویسید یا هر محتوایی را که می‌خواهید تولید کنید.

تکنیک‌های تولید محتوا

 

♦ فن بیان در مارکتینگ؛ به نوشته‎ های خود حس و حال انسانی بدهید.

وقتی برای یا درباره شرکتتان می‎نویسید، بسیار عالی است که سبک و ارزش‌های همیشگی را هدف بگیرید. حتی بهتر است که به عنوان یک نویسنده این ارزش‌ها را تجسم ببخشید. ایجاد ارتباطات انسانی و انسان‎محور باعث انعطاف‎پذیری بیشتر در افراد و تمایل بیشتر آنها به پذیرش اهداف موردنظر شما می‌شود. یک روش خوب برای معرفی ارزش‎های شرکت با سبکی شخصی این است که به جای استفاده از ضمیر سوم شخص از ضمیر دوم شخص مثل “ما” استفاده کنید. و اگر امکانش را دارید، جلسات رو در رو برای رویارویی واقعی مشتری و شرکت برقرار کنید.

فن بیان در مارکتینگ

رعایت حس و حال انسانی در فن بیان مستلزم جامعه‎شناسی مشتری است.

   مارکتینگ با رویکرد محوریت انسان کلید جذابیت برند است. برندهایی با محتوای دارای مشخصه ‎ها‌ی انسانی به راحتی خود را از رقبا متمایز می‎کنند. درک عمیق‌ترین خواسته‌ها و اضطراب‌های مشتریان و پاسخ‎دهی به آنها در محتوایی با حس و حال انسانی کلید موفقیت شرکت است. رعایت حس و حال انسانی در فن بیان مستلزم گوش دادن دقیق و به عبارتی جامعه‎شناسی مشتری است. وقتی جنبه‌ انسانی مشتریان شناخته شد، زمان آن می‌رسد که شرکت هم جنبه‌ انسانی خود را آشکار کند. شرکت باید ویژگی‌های انسانی را که می‌‌تواند باعث جذب مشتریان شود و ارتباطات انسان با انسان و انسان با کالا را ایجاد کنند، در خود نمایان سازند.

 

♦ فن بیان در مارکتینگ؛ فقط محصول و کالا را نفروشید، شرکت را بفروشید.

اگر حس می‎کنید در اطلاعات کالاها غرق شده‌اید، این کار را متوقف کرده و به جای آن سعی کنید درباره فروش شرکت محتوا تولید کنید، البته با رعایت همه نکاتی که درباره فن بیان در مارکتینگ ذکر شد. این کار برای دربرگرفتن ارزش‌های شرکت به عنوان بخشی از تاکتیک مارکتینگ مفید است (این کار همان حس و حال انسانی را به فن بیان شما می‌دهد که برای روابط شرکت- مصرف کننده بسیار مهم است).

پسندیدن :
1 0
بازدید:
585
دسته بندی مقاله ها:
تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *