پرش لینک ها

تدوین استراتژی محتوا

«تدوین استراتژی محتوا»

چه در آغاز راه تولید محتوا باشید، چه در حال انجام این کار، ضرری ندارد که استراتژی‌تان را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که به روز، خلاقانه و درگیرکننده است.

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری بازار رقابت داغ است. طبق آمار HubSpot تقریبا ۷۰ درصد کسب و کارها در سال ۲۰۲۰ روی بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‎کنند.

اولین قدم برای بهره‌مند شدن از مزایای رقابت _و درگیر کردن مخاطبان به طور مداوم_ داشتن برنامه بازاریابی محتوایی هوشمند است.

اگر برنامه‌ریزی برای سال ۲۰۲۰ برایتان دردسر شده ، یا به ایده‎های جدید برای برنامه‌تان نیاز دارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

در این مطلب درباره اینکه استراتژی محتوا چیست و مراحل تدوین یک استراتژی محتوای خوب صحبت می‌کنیم.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا به مدیریت همه نوع محتوایی که خلق میکنید، اعم از کتبی، بصری و قابل دانلود ارجاع دارد. استراتژی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی است که به طور مداوم شرح میدهد که چه کسی هستید و برای حوژه تخصصی تان چه دارید.

احتمالا شنیده اید که تولید محتوا چه قدر برای رشد کسب و کار مهم است، اما همانطور که در این مطلب خواهید دید، هدف اصلی محتوا باید به خوبی تعریف شده و برنامه‌ریزی شود.

چطور استراتژی بازاریابی محتوا تدوین کنیم؟

برای اشنایی با جزئیات دقیق چگونگی تدوین برنامه بازاریابی محتوا با ما همراه باشید.

  1. مشخص و تعریف کردن هدف

قصد و هدف شما از تولید برنامه‌ای برای بازاریابی محتوا چیست؟ به چه دلیلی می‌خواهید محتوا و برنامه‌ای برای بازاریابی محتوا ایجاد کنید. قبل از شروع به برنامه‌ریزی اهدافتان را بشناسید. در این صورت خیلی راحتتر متوجه می‌شوید بهترین چیز برای استراتژی‌تان چیست.

  1. تحقیق روی پرسونا

برای داشتن یک برنامه موفق، باید مخاطب هدف محتوای خود را کاملا واضح و مشخص تعریف کنید. در اصطلاح باید پرسونای خریدار خود را بشناسید و تعریف نمایید.

این کار به خصوص برای کسانی مهم است که تازه بازاریابی را شروع کرده‌اند یا در این کار مبتدی هستند. با شناخت مخاطب هدفتان، می‌توانید محتوای مرتبطتر و با ارزش‌تری برای مخاطب تولید کنید.

اگر در کار بازاریابی باتجربه هستید، احتمال اینکه مخاطب هدفتان تغییر کند وجود دارد. آیا میخواهید گروه جدیدی از مردم را هدف بگیرید یا می‌خواهید بازار هدف فعلی‌تان را گسترش دهید؟ قصد دارید مخاطبان هدف قبلی را داشته باشید؟ بازبینی پارامترهای مخاطب‌هایتان از طریق هدایت سالانه تحقیقات بازار، برای رشد تعداد مخاطبانتان ضروری است.

  1. یک سیستم حسابرسی محتوا اجرا کنید.

اکثر افراد با مقالات وبلاگی شروع می‎کنند، اما اگر می‌خواهید ریسک کنید و محتوایی از نوع دیگر را امتحان کنید، ببینید چه نوع محتوایی می‎خواهید تولید کنید.

برای مثال، اگر قبلا هر هفته یک مطلب در وبلاگ می‌نوشتید، تولید یک کتاب الکترونیک شامل چکیده‌ای از همه مقالات وبلاگتان، می‎تواند راه جدیدی برای دادن اطلاعات به مخاطب باشد.

اگر مدتی است که مشغول کسب و کار فعلی‌تان هستید، فعالیت‎هایی که سال گذشته‎تان در حوزه بازاریابی محتوا و نتایج آنها را، با یک سیستم حسابرسی محتوا مرور کنید. بررسی کنید که در سال آتی چطور می‌توانید متفاوت عمل کنید و اهداف جدیدی برای خودتان تعیین کنید.

  1. از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.

سیستمی برای تولید محتوا، مدیریت و پیگیری محتوا انتخاب کنید. به عبارت دیگر یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS داشته باشید. بخش‎‎های حیاتی مدیریت محتوا عبارت است از: تولید محتوا، انتشار محتوا و آنالیز محتوا.

  1. طوفان ذهنی محتوا ایجاد کنید.

حالا وقت آن است که برای پروژه بعدی‌تان با ایده‌های جدید درگیر شوید. در جلسات طوفان فکری از نیروی تخیل و خلاقیت همه‌ اعضای گروه و تجارب آنها استفاده کنید. وقتی در ایده‌ای به بن‌بست می‌رسید، خلاقیت و تجربه یک فرد دیگر می‌تواند به توسعه‌ ایده‌تان کمک کند.

  1. مشخص کنید چه نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید.

 محتوا انواع مختلفی دارد که شامل: محتوای نوشتاری، گرافیکی، ویدیویی و …. می‌شود.

  1. محتوا را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که تولید می‌کنید. با کمک یک تقویم محتوایی در مسیر درست انتشار محتوای متنوع و متوازن قرار می‎گیرید. سپس یک تقویم محتوای سوشیال مدیا درست کنید تا بتوانید محتوای سایتتان را در سوشیال مدیا ارتقا داده و مدیریت کنید.

بسیاری از ایده‎ها درباره محتواهایی هستند که تاریخ انقضا ندارند. مثل محتواهای مناسبتی که همیشه کاربرد دارند. موضوعات مناسبتی را نادیده نگیرید. گرچه ممکن است این موضوعات بخش اعظم تقویم محتوای شما نباشند، ولی می‎توانند به افزایش ترافیک محتوایتان کمک کند.

بیشتر مردم تعطیلات موردعلاقه اکثریت را به عنوان موضوع محتوای مناسبتی خود انتخاب می‎کنند. مثل سال نو یا شب یلدا. اما لازم نیست خودتان را به این تاریخ‌های مهم محدود کنید.

اگر تعطیلات یا مناسبت خیلی خاصی وجود دارد که ممکن است برای مخاطبتان جذاب باشد، پس ارزش انتشار در وبلاگ یا سوشیال مدیا را دارد. بنابراین وقتی تقویم محتوایتان را تدوین می‎کنید، حواستان به مناسبت‌ها و تعطیلات باشد.

یک دیدگاه بگذارید